טיול מודרך
במדבר יהודה

מדריך למדבר יהודה

מחפשים טיול מודרך במדבר יהודה? 

שמי אריה שטרן אני מורה דרך מוסמך. 

אני מזמין אתכם להצטרף אלי לטיול מעורר מחשבה, מלמד ומוסיף ערך בשלל רבדים בהדרכתי מדריך למדבר יהודה.

בניתי באתר מספר מסלולים ואני תמיד פתוח לבקשות נוספות. אני מחכה לכם. 

לחצו כאן

 

 

מדריך טיולים במדבר יהודה

אחד הדברים היפים בישראל זו העובדה שחרף היותה מדינה קטנה יש בה גיוון גיאוגרפי (ותרבותי) עצום. במרחב שבין הפסגה, הכמואלפינית,  של החרמון לשוניות האלמוגים הטרופיות של מפרץ אילת אפשר למצוא כמעט כל תוואי נוף ואתרי טיול מכל הסוגים. עבור מי שמוכן לצאת מקופסת הנוחות ומחפש טיול באווירה קמאית של נוף קדומים כדאי שיבדוק מה יש למדבר יהודה להציע. בשביל זה אנחנו ממליצים שתצטיידו במורה דרך, כמו אריה שטרן, שמדריך טיולים במדבר יהודה.

כמו מסע במנהרת הזמן

מדבר יהודה הוא אחד מאותם אזורים שביקור בהם משול ל'מסע במנהרת הזמן'. מדובר באחד האזורים הפראים האחרונים שנותרו בישראל. הביקור בו יכול לקחת אותנו דרך מנזרים עתיקים מראשית ימי הנצרות, שבמידה רבה המדבר שימש כחממה בה הרעיונות המהפכניים ששינו את העולם התגבשו; אפשר בקלות לדמיין פגישה עם לוחמי בר כוכבא אוהמורדים האחרונים מ'המרד הגדול' שמצאו מפלט במבצר מצדה; ואפשר להרחיק עד תקופת האבות ולבקר אצל בני שבט הג'האלין שבמידה רבה משמרים את אותו אורח חיים. מי שרוצה לקחת את מנהרת הזמן אפילו רחוק יותר, יוכל למצוא עדויות מעידן גיאולוגי קדום לאורך קיר המצוקים שיצר השבר הסורי אפריקאי שגם הפך את האזור ל'מדבר צל גשם'. למה הכוונה? ובכן, מבחינת מיקומו הגיאוגרפי, מדבר יהודה נמצא מחוץ לרצועת המדבריות העולמית. הסיבה שהאזור הזה בכלל הפך למדבר, היא רצועת ההרים שסוגרת עליו ממזרח שמהווה מחסום בפני ענני גשם, שלרוב שנתקלים ברצועת ההרים ו'מרוקנים' את תחולתם על המדרונות המזרחיים של הרי יהודה בעוד השטח ממערב להם נותר יבש. הקניונים והערוצים שחוצים את המדבר הזה לא נופלים ביופיים מהקניונים הגדולים של צפון אמריקה ומשובצים תחנות היסטוריות וארכיאולוגיים שהתירו כאן אדומים, יוונים, רומאים, ערבים, צלבנים, טורקים ובריטיים וכמובן גם יהודים בכמה וכמה תקופות.

ספארי בארץ התנ"ך

מדבר יהודה הוא גם אחד המקומות היחידים שמאפשר חוויית שטח ייחודית שמזכירה במשהו את חוויית הספארי, נכון שאי אפשר לפגוש כאן פילים ואריות (ולמרבה הצער כבר למעלה משני עשורים גם לא נצפו נמרים), אבל זו עדיין החלופה המקומית הכי טובה לספארי שיש בה גם אווירה של תנ"ך. אפשר להכיר את מדבר יהודה הן בטיול רגלי והן באמצעות רכבי 4X4 ומי שרוצה יכול לשלב גם חוויות של ספורט אתגרי כמו סנפלינג וטיפוס צוקים. למרות האווירה המדברית הדומיננטית, בשטח זרועים גבים וכמה מעיינות, כמו למשל עין גדי, שיוצרים פינות חמד שקשה לעמוד בפניהם.

שיטפונות וסכנות אחרות

אחרי שהפלגנו בשבחי מדבר יהודה כדאי להזכיר שמדובר באזור קשוח ולא תמיד סלחני. תנאי האקלים הופכים את סכנת ההתייבשות למשהו מאוד מוחשי (ממש לא מומלץ לאבד את הדרך), הקניונים והערוצים דורשים גם הם זהירות מהמטיילים.בנוסף קחו בחשבון לזכור שחלק מהמדבר נמצא בשליטת הרשות הפלסטינית בעוד אזורים אחרים מוגדרים שטחי אש. מהרבה בחינות כל הסכנות האלה הן רק קדימון לתופעה הכי מסוכנת (ובאותה נשימה, מרהיבה) שמאפיינת את מדבר יהודה – השיטפונות. במדבר יהודה כמה וכמה נחלי אכזב (ואדיות) המועדים לשיטפונות ולמרבה הצער כמעט בכל שנה יש אירוע שיטפון שנגמר באסון. אחרי שזה נאמר, צפיה בשיטפון מתצפית בטוחה היא אחת מתופעות הטבע הכי עוצמתיות שניתן לפגוש בישראל (או בכלל). למראה של זרם המים השוצף שפורץ פתאום בחרבה יש השפעה משכרת. הדרך ליהנות מהפלא הזה ולתפוס שיטפון, בלי שהוא יתפוס אתכם, באופן בטוח היא לצאת לשטח רק עם מורה דרך בעל ניסיון כמדריך טיולים במדבר יהודה. 

מסלולי הטיולים שלי בארץ

בואו נצא לטייל!

שימו ❤️ השירות מיועד לחברות וקבוצות בלבד
בשפות עברית ואנגלית
לא ניתן להצטרף לקבוצות קיימות

השאירו הודעה ומיד אחזור אליכם: